Moedeloosheid en frustratie.

Mensen die al langere tijd slecht slapen, hebben vaak al tientallen ‘oplossingen’ geprobeerd en zijn op den duur wantrouwig, gefrustreerd en moedeloos geworden. In mindere tijden heb ik genoeg wakker gelegen. Soms alleen al vanwege een simpele vraag. Waarom val ik niet in slaap of waarom ben ik wakker geworden? Een verstoorde nachtrust is een grote stoorzender, dag en nacht.

Zes tips tegen een verstoorde nachtrust

  1. Laat activiteiten achterwegen voor het slapen gaan. (niet nog snel even.. Dit maakt je alert en actief)
  2. Mits je een heerlijke vrijpartij aan gaat, ga naar bed om te slapen en niet anders.
  3. Problemen / stress (overdag) aanpakken en oplossen werkt beter dan medicatie tegen slapeloosheid.
  4. Vermijd lawaai, licht, en overdreven warme en koude temperaturen in de slaapkamer. (ventileer dag en nacht)
  5. Probeer rustig wakker te worden (eventueel zonder alarmklok en sta onmiddellijk op.
  6. Zit jij met een verstoorde nachtrust dat steeds terugkeert of al langer dan enkele weken duurt? Is het niet eens tijd om te gaan praten?
verstoorde nachtrust tips tegen plafond dienst

De echte oorzaken van slecht slapen

Iedereen is uniek dus wat soms tegenstrijdig is aan een tip kan toch werken. Ik ga eerder naar bed om spierspanningen te laten zakken en zo lig ik ontspannen in bed. Ben ik toch wakker, dan ga ik uit bed en probeer het later nog een keer. Ik voorkom eventuele frustratie door een leuke afleiding te verzinnen.

Om slecht slapen definitief een halt toe te roepen, is het belangrijk om je te richten op de echte oorzaken. Anders ben je aan het dweilen met de kraan open en blijven slaapproblemen je achtervolgen. De echte oorzaken sluimeren soms in onbewuste brein als we al niet piekeren. Wil je er met mij aan werken en weer slapen?

Angst en spanning

Herken jij je hierin? Je ligt al een tijdje in bed en ineens slaat de angst toe dat je (weer) niet kan slapen. Angstige gedachtes voor morgen doemen op. Hoe kom ik in hemelsnaam de volgende dag door met maar 4 uur slaap? Hoe kan ik morgen ooit functioneren? Wat als ik de hele nacht wakker lig? Frustratie, irritatie en angst zijn een dodelijke cocktail voor mensen die slecht slapen. Het zorgt ervoor dat je lichaam en geest juist extra alert worden. Je verstoorde nachtrust is qua kwaliteit nog slechter geworden.

Slapen weer leuk maken

Om een verstoorde nachtrust definitief op te lossen, is het belangrijk dat je leert omgaan met deze gedachte en of gevoelens. Dat je werkt aan dingen je bewust of onbewust bezig houden. Dit geeft een sterke basis voor een goede nachtrust.
Misplaatst vertrouwen stoppen in chemie die (wellicht) tijdelijk helpen maar op lang termijn je juist kwaad doen. Onbalans in hormonen door medicatie helpen je niet.

Het gaat er juist om dat je gedachten en gevoelens weer tot rust komen.
Wat dan volgt is de aanmaak van de juiste hormonen op het juiste moment, een natuurlijke schommeling van de lichaamstemperatuur en een biologische klok die ‘op tijd’ loopt. Zo maak je slapen weer leuk en functioneel. Welterusten?