Stress, soms goed maar niet te lang

Stress, soms goed voor je situatie maar niet te lang Ben je je leven en werkzaamheden weer op gaan pakken? Of wil je verandering van je huidige situatie? Hoe kun je op een gezonde manier omgaan met stress? Veel mensen mensen maken veranderingen mee. Soms lijkt dat bij een ander als vanzelf te gaan, een sprookje. Iedereen maakt keuzes net als jij en ik dat doen. Genoeg mensen ervaren een gevoel van moeheid dat veel overeenkomsten heeft met burn-out.

Gezonde stress

Stress is soms zelfs gezond en hoeft geen probleem te zijn. Gezonde stress laat je tijdelijk wat harder werken, helpt je concentreren en meer.

Maar teveel en of te lang is gewoon schadelijk. Is dat wat je wilt? Deze stress kan zeker tot een burn-out of erger lijden

Evert Ruisch NLP wandel coaching Arnhem Stress blog

Doe het niet..

Ik heb ze allemaal uitgeprobeerd, burn-out, depressie, stress relativeren en meer. Het enige goede eraan is dat ik ervan geleerd heb.

6 Tips voor balans:

Stress is elke situatie wanneer je geen tijd maak (of krijgt) om te herstellen. Dit is zowel mentaal als fysiek. Symptomen en (soms verre gaande) gevolgen zijn divers.

Hoe kun je een nieuwe balans vinden? Ik heb leuke, werkbare tips voor je. Thuis of voor op het werk, zo ga je gezond om met stress.

    1. Maak iedere dag een lijstje van de taken die je wilt gaan doen. Niet teveel, want de ervaring leert dat je vaak niet je hele lijstje klaar krijgt. Door ze op te schrijven krijg je ‘ruimte’ in je hoofd waardoor je rustig en geconcentreerd aan je taken kunt werken. Start met de taak waar je het meeste tegen op ziet. Het verlicht stress en geeft energie als je die klaar hebt. (Verdeel grote klussen in kleine stappen voor overzicht. Klaar? Strepen maar! *Belangrijk! Kijk aan het eind van de dag blij en tevreden terug op wat je allemaal hebt gedaan die dag! Morgen is er weer een nieuwe dag.
    2. Stel prioriteiten; wat moet echt vandaag af en wat kan best even wachten. Sommige problemen lossen zich vanzelf op. Doe zoveel mogelijk je eigen taken. (Collegialiteit is erg mooi, maar niet als je eigen taken daardoor blijven liggen.)
    3. Lukt het maar niet om die ene klus af te krijgen? Bijt je er niet in vast, het kost je onnodige tijd en energie. Laat het even liggen, ga wat anders doen en pak het later of morgen weer op. Je kijkt er dan fris of misschien anders tegen aan.
    4. Heb je meer ‘moeten’ dan ‘willen’ taken? Dit veroorzaakt veel stress. Regelmatig vergissen mensen zich, je moet niets.. Wat en wanneer je iets ga doen is een keuze. Je wil dingen gedaan hebben omdat je dit een salaris geeft of dat je graag goed voor je gezin zorgt. Een andere kijk op je takenlijst verlagen de stress. Kijk of je thuis of op het werk taken kan verdelen.
    5. Zorg dat je (zoveel mogelijk) op tijd klaar ben. Mocht het toch wat langer duren heb daar vrede mee. Beter iets rustiger tien minuten langer bezig zijn als een uur extra. Wat je doet gestrest doen kost bergen energie en kans dat het resultaat tegen valt is groter.
    6. Neem je pauze, ga iets doen waar je gelukkig van wordt en je afleidt. Denk aan ontspanning zoals sport, creativiteit of muziek. Maar vooral bezig zijn in en met de natuur levert je rust en ruimte op zoals werken in de tuin of een heerlijke wandeling. Kijk ook eens wat het met je doet als je een uurtje, rustig op een bankje, in het park gaat zitten en van de natuur geniet.

Mocht de stress blijven, maak het bespreekbaar, thuis, op je werk of binnen je familie.. Hoe goed bedoeld je streven ook was, niemand wordt er blij van als ze je zien worstelen. Kom je er niet uit? Ik denk graag met je mee om je gewenste situatie te realiseren, laat je horen.